PARAFORUM.NL

Forum voor skydivers
Het is nu di sep 07, 2010 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kompasroos ?
BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 4:44 pm 
Whuffo

Hallo

Ik ben een beginnende springer en op veel fronten nog een leek, en ik loop regelmatig tegen zaken aan.
Lang leven het paraforum. Ik ben opzoek naar een set, maar ik werd er op gewezen dat ik volgens de kompasroos
maar met een aantal Chutes mag springen. OKe Kompasroos, daar heb ik enigzins beeld bij. Ik ben erg benieuwd
waar ik deze kompasroos kan vinden en de criteria die verbonden zijn aan een zekere chute.
Dat zoekt voor mij wat makkelijker naar een setje :lol: .
Ik ben 1.82 en heb 55 sprongen. en ik spring nu met een clubset sabre 190.
Ik heb begrepen dat het in categorien is ingedeeld maar welke Voor mij een vraag voor jou een weet?

Hopelijk kan iemand mij helpen

M.v.g. Timon

Profiel  

Berichttitel: Re: Kompasroos ?
BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 5:32 pm 
Whuffo

Hallo Timon,

kijk ff op de onderstaande links.

http://www.parachute.nl/fileadmin/knvvl ... 0_juni.pdf

http://www.parachute.nl/fileadmin/knvvl ... /bvrba.pdf

http://www.parachute.nl/fileadmin/knvvl ... asroos.pdf

Als ze niet werken ff kopieren naar de taakbalk.
Neus eens rond in de BVR, BR en het HBP op de site van KNVVL.

Blue Skies!!!!!!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 6:27 pm 
Komt alleen BBQ'n bij slecht weer

De kompasroos werkt als volgt:
Eerst heb je nodig: hoeveel sprongen heb je totaal en hoeveel sprongen heb je in de laatste 12 maanden.
Dan kijk je naar in welke categorie je valt (in jouw geval, categorie 2, ervanuitgaand dat je 10 sprongen in het laatste jaar hebt gedaan)
Dan krijg je in die categotie een lijst met modellen en types parachutes (bv de Pilot is zeer geschikt), met die types en modellen mag je springen, ook met alles wat in een lagere categorie valt (Sabre 1).
Dan heb je nog de minimale maat van je chute: je categorie heeft een minimale maat (in jouw geval, 170 sqft), maar ook een maximale wingload (in jouw geval, max 1,1), ben je zwaarder dan zul je dus een grotere maat chute moeten springen dan de minimum maat van je categorie.

Voor cat 2: max WL 1,1 betekent 188 lbs/170 sqft, dwz max 74 kg schoon-aan-de-haak. Voor een 190 sqft mag je lichaamsgewicht niet zwaarder dan 84 kg zijn.
(Wingload = je exitgewicht in ponden gedeelt door je chutemaat, reken voor materiaal +/- 25 lbs als je geen weegschaal in de buurt hebt, en 1 kg = 2,2 lbs)

Wat veel mensen doen, vooral als ze niet al te zwaar zijn, is ofwel huren tot 100 sprongen ofwel een set kopen met een tijdelijke (goedkope/oude of gehuurde) hoofdchute erin en die dan na 100 springen wisselen voor een sabre2, fusion o.i.d. in waarschijnlijk een maat kleiner. Met name Eric (Skydivesupplies) is daar een goede voor: die heeft altijd wel "tijdelijke" chutes die je kunt huren danwel weer terug kunt verkopen als je bij hem vervolgens een mooie 100-sprongen chute koopt.

Je hoeft uiteraard niet direct kleiner te gaan springen zodra je 100 sprongen hebt, maar ik zou er wel rekening mee houden bij de aankoop van je eerste setje dat er wel straks een maat kleinere chute in kan zonder problemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 1:41 pm 
Whuffo

Oke dat is een duidelijk verhaal. Bedankt voor de uitleg, Nu ff goed na denken wat ik ga aanschaffen.
Thnxx

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 3:52 pm 
forum Guru

zeroiz schreef:
Oke dat is een duidelijk verhaal. Bedankt voor de uitleg, Nu ff goed na denken wat ik ga aanschaffen.
Thnxx

Bedenk wel dat je als je 100 sprongen hebt een kleinere chute mag springen,. En als je dat wil is het zonde als je net 40 sprongen daarvoor een andere chute gekocht hebt..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur